کد مطلب:1560 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:286

نیت زکاة


1965- انسان باید زكاة را به قصد قربت یعنی برای انجام خواست خداوند عالم بدهد , و در نیت معین كند كه آنچه را می دهد زكاة مال است یا زكاة فطره .



بـلكه اگر مثلا زكاة گندم و جو بر او واجب باشد , و بخواهد پولی را به عنوان قیمت زكاة بدهد باید معین كند كه زكاة گندم است یا زكاة جو.



1966- كـسی كه زكاة چند مال بر او واجب شده , اگر مقداری زكاة بدهد , و نیت هیچ كدام آنها را نكند , چنانچه چیزی را كه داده هم جنس یكی از آنها باشد , زكاة همان جنس حساب می شود.



مـثـلا كسی كه زكاة چهل گوسفند و زكاة پانزده مثقال طلا بر او واجب است , اگر مثلا یك گوسفند از بابت زكاة بدهد , و نیت هیچ كدام آنها را نكند , زكاة گوسفند حساب می شود , ولی اگر مقداری پول نقره یـا اسـكناس بدهد , كه هم جنس هیچ كدام آنها نیست , بعضی گفته اند , به همه آنها قسمت می شود ولی این خالی از اشكال نیست و احتمال دارد كه از هیچ كدام حساب نشود و در ملك مالك باقی بماند.



1967- اگـر كسی را وكیل كند كه زكاة مال او را بدهد , موقعی كه زكاة را به آن وكیل می دهد , باید نیت كـند كه آنچه را وكیل او بعدا به فقیر می دهد زكاة باشد , و احوط این است كه نیت او تا زمان رسیدن زكاة به فقیر مستمر باشد.



1968- اگـر مـال را بـه قـصـد زكاة ولی بدون قصد قربت به حاكم شرع یا به فقیر بدهد , بنابر اقوی زكاة حساب می شود , هر چند چون بدون قصد قربت داده گناه كرده است .